Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?
‘Dat is een hele reis geweest. Ik begon ooit zelf als uitzendkracht bij E&A, in een distributiecentrum. Na een jaar vroegen ze me om teamcoördinator te worden.’ Jeanneke lacht als ze eraan terugdenkt: ‘Ik kon nog geen computer aanzetten, maar een goed gesprek en het zichtbare vertrouwen gaven de doorslag. In die functie ontdekte ik dat er veel te verbeteren viel in het selecteren en informeren van uitzendkrachten. Ik had al wat jaren meegedraaid en wist waar de behoeften lagen. Dat heb ik aangekaart bij E&A en zodoende mocht ik de werving en selectie op me nemen. Het leuke daaraan is dat ik nu nog collega’s om me heen heb die ik destijds zelf heb aangenomen.’
Daarna volgden meer functies en uitdagingen. Van het digitaal overzetten van alle papieren administratie tot het helpen opstarten van een nieuwe vestiging – Jeanneke heeft al veel meegemaakt en kent het reilen en zeilen van de organisatie. Mede daarom vroeg E&A haar in 2021 voor de functie van kwaliteitsinspecteur wonen. ‘Dat ik de organisatie door en door ken komt hier goed van pas,’ begint Jeanneke. ‘Daar komt bij dat ik makkelijk contacten leg en iets wil betekenen voor onze flexkrachten. Dat alles maakt dat ik mijn werk goed en vooral met plezier kan uitvoeren.’
Wat doe je als kwaliteitsinspecteur wonen bij een uitzendbureau?
‘Met grote regelmaat bezoek ik de woonlocaties. Daar kijk ik hoe het gesteld is met de hygiëne en of een woning specifieke aandacht vereist. Ik loop alles na en geef waar nodig tips om de hygiëne te verbeteren. Ik maak ook graag een praatje met de bewoners en vraag dan altijd of ik nog ergens bij kan helpen. Het voornaamste is dat ik ervoor zorg dat bewoners niets tekortkomen en ze prettig wonen. Zo hoop ik dat het toch een beetje zoals thuis voelt.’
En wat maakt iemand nou succesvol in een functie als deze? Dat valt of staat met duidelijke communicatie. Jeanneke legt uit: ‘Je moet je woord nakomen. Ik maak geen beloftes als ik ze niet waar kan maken. En als ik niet zeker weet of ik een probleem kan oplossen, laat ik in elk geval weten wanneer ik erop terugkom. En dat doe ik dan ook. Het is tweerichtingsverkeer: als ik iets mag verwachten van de flexkrachten, mogen zij dat ook van mij.’
Wat maakt dat je al ruim 25 jaar voor E&A uitzendbureau werkt?
‘Dat komt eigenlijk doordat ik nog steeds iedere dag met een glimlach naar m’n werk ga. Ondanks dat E&A best een groot bedrijf is, is de sfeer kleinschalig en gemoedelijk. We hebben een sterke onderlinge band en we maken veel bijzondere momenten met elkaar mee. Iedereen heeft iets voor elkaar over en wil echt wat betekenen voor de flexkrachten – dat verbindt.’
Wat zal je altijd bijblijven?
‘In 2013 liep ik vanuit een oorontsteking een hersenvliesontsteking op. Daarvan heb ik zelfs een aantal weken in coma gelegen. Het revalidatietraject dat volgde was lang en intensief. Het was een hele heftige tijd, maar ik had op dat moment geen betere collega’s kunnen wensen. Iedereen heeft me gesteund en stond voor me klaar. Dat is een hele dierbare herinnering voor mij.’
Waar ben je het meest trots op in je tijd bij E&A?
‘Dat ik alles toch maar onder de knie heb gekregen. Zoals ik al zei, ik kon absoluut niet met computers overweg en inmiddels – met hulp van collega’s – weet ik aardig mijn draai te vinden. En ik vind het ook leuk om steeds meer te merken dat ik heel erg goed met alle mensen om kan gaan. Ongeacht leeftijd of een taalbarrière.’
En wat doe jij om het thuis-gevoel over te brengen op flexkrachten?
‘Het is altijd anders dan thuis als je kilometers verderop bent in een land met andere gewoontes, in een ander huis en met andere mensen. Maar hoe fijn is het dan als je een werkgever hebt die echt bereid is je te helpen? Dát is de meerwaarde van E&A. En ik probeer daar ook mijn uiterste best voor te doen door adviezen te geven, naar de mensen te luisteren en hun vragen te beantwoorden.’